"Suomea soivat laulut" -liedkonsertti

Konsertti Jämsänkosken kirkossa su 30.7. klo 18.
Esiintymässä Ronnie Karlsson, basso ja Janne Oksanen, piano

* * *

Heldenbaritoni Ronnie Karlsson
on valmistunut Sibelius-Akatemiasta Musiikin Maisteriksi vuonna 2017, Jaakko Ryhäsen johdolla.
Karlssonin opettajina ovat ennen toimineet mm. Hannu Ilmolahti ja Petri Lindroos.
Yksityisesti hän on työskennellyt myös Miina-Liisa Värelän kanssa.

Liediä Karlsson on opiskellut Heikki Pellisen sekä Ilmo Rannan johdolla. Karlsson on tehnyt yli kaksikymmentä
oopperaroolia, joihin kuuluu mm. Jupiter (Offenbach, Orfeus Manalassa), Escamillo (Bizet, Carmen), Sprecher (Mozart, Taikahuilu)
ekä Alidoro (Rossini, Tuhkimo).

Tällä hetkellä Karlsson työskentelee Göteborgin oopperatalossa.
Hän myös opettaa laulua ja toimii mentorina itse-tietoisuuden polulla.
Pianotaiteilija Janne Oksasen kanssa Karlsson esiintyy usein lied-konserttien parissa.

Janne Oksanen (s. 1994)
soitti ensimmäisen soolokonserttinsa 15-vuotiaana, jonka jälkeen hän on esiintynyt laajasti kotimaan lisäksi monissa
Euroopan maissa ja Yhdysvalloissa. Keväällä 2018 hän esitti Toivo Kuulan koko pianotuotannon loppuunmyydyssä
Musiikkitalon Camerata-salissa Helsingissä. Yle Radio 1 äänitti konsertin. Konsertin suuren menestyksen ansiosta levytys toteutui vuotta myöhemmin.

Syksyllä 2019 Oksanen julkaisi debyyttialbuminsa Toivo Kuula: Complete Piano Works, joka on saanut erinomaisia arvioita, mm. Helsingin Sanomilta 5 tähteä ja paikan ”Vuoden 2019 parhaat albumit” -listalla. Julkaisua seurasi yli 30 kaupungin konserttikiertue.
Hänen toinen sooloalbumi Armas Järnefelt: Complete Piano Works (2021) sai myös erinomaisia arvioita, mm. jälleen 5 tähteä Helsingin Sanomilta.

Oksanen on esiintynyt useiden orkesterien solistina, joista mainittakoon mm. Oulu Sinfonia, Kymi Sinfonietta, Sipoon kamariorkesteri, Academy Winds, Helsingin NMKY:n sinfoniaorkesteri, Vantaan Nuorten Sinfoniaorkesteri ja Tapiolan Nuoret Sinfonikot.

Vuonna 2021 Oksanen debytoi Radion Sinfoniaorkesterin kamarimuusikkona Yle Teeman suorassa lähetyksessä. Hänet on palkittu useissa kansallisissa ja kansainvälisissä kilpailuissa, mm. Helmi Vesa 2019, Nordic Piano Competition 2017 (Paras Bach-tulkinta), Leevi Madetoja 2012 ja Citta di Chioggia 2009. Oksanen on myös monipuolinen pedagogi.

Yhdysvalloissa tunnettu ergonominen pianonsoiton lähestymistapa Taubman Approach paransi hänen pitkäaikaiset rasitusvammansa alkuvuodesta 2017 ja hän on sittemmin syventynyt tämän lähestymistavan opiskeluun ja opettamiseen. Hän kirjoitti aiheesta kirjallisen maisterityönsä Taubman Approach – pianistin parantava voima, joka huomioitiin mm. Rondo- lehdessä. Toukokuussa 2018 hän vieraili Lapin musiikkiopistossa mestarikurssiopettajana ja luennoitsijana ja toimii tällä hetkellä Länsi-Helsingin musiikkiopistossa päätoimisena pianonsoiton opettajana.

Oksanen valmistui Musiikin maisteriksi jouluna 2020 Sibelius-Akatemiasta, jossa hän opiskeli Risto-Matti Marinin johdolla. Pianonsoiton lisäksi hän on opiskellut myös orkesterinjohtoa. Oksasen taiteellista toimintaa ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto, Jenny ja Antti Wihurin rahasto, Paulon Säätiö, Martin Wegelius -säätiö, Sibelius- Akatemian tukisäätiö, Taiteen edistämiskeskus, Musiikin edistämissäätiö ja Kansan Sivistysrahasto.

Janne Oksanen ja Ronnie Karlsson