Suomalainen messu on Lasse Heikkilän säveltämä ja sanoittama kansanmusiikkihenkinen laulusarja, jonka luomisesta tulee kuluneeksi tänä vuonna 25 vuotta. Messussa suomalaisuutta tarkastellaan syvästi ja rehellisesti, tuntoja tulkiten katumuksesta kiitollisuuteen ja rauhasta riehakkuuteen. Laulut ovat taiteellinen katsaus itsenäisyyden ajan Suomen maisemiin sekä Jumalan siunaukseen kansamme yllä. Tunnetuimpia Suomalaisen messun lauluja lienevät reipas Laulu Suomelle sekä monissa hautajaisissakin kuultu Viimeiset veneet.

Jämsän kirkon itsenäisyyspäivän jumalanpalveluksessa Suomalaisen messun lauluista lauletaan kahdeksan. Jumalanpalveluksen musiikin toteuttavat UGG-kuoro ja Bändi Marko Kuparin johdolla. Marjo Örnin ohjaama kansantanssiryhmä tanssii kolmessa kappaleessa. Örn on laatinut tanssien koreografiat. Seurakunnan lasten musiikkinäytelmäkerho Tuike on mukana laulamassa. Itsenäisyyspäivänä saa myös ensiesityksensä Tuikkeen Mitä ajattelee Jumala? -saarnaesitys. Pappina Suomalaisessa messussa toimii kirkkoherra Harri Niemelä. Jumalanpalvelus alkaa kello 10 ja sen jälkeen suoritetaan perinteinen kunniakäynti sankarihaudoille sekä Rauhan ja sovinnon muistomerkille.