"Hiljaisuus puhuu" -runon ja musiikin konsertti

Kuoreveden kirkossa tiistaina 25.7. klo 19.

Jouni Somero, piano (Somero soittaa J.S.Bachin ja omia koraalipohjaisia sävellyksiä)
Tuula Järvisen runoja lausuu Raija Kilpeläinen-Somero

Vapaa pääsy, ohjelma 10€

Näin esiintyjät kertovat ohjelmasta:

- Me olemme tutustuneet Raija ja Matti Järviseen Lapissa. He ovat liikunnallisia ihmisiä. Matti on

suunnitellut ja kehitellyt suksia. Nanopohja on hänen keksimänsä. Tuula kertoi runoharrastuksestaan ja kysyi niihin mielipidettäni. Muutama vuosi sitten Lappeenrannassa pidimme konsertin, joka koostui Jorma Hynnisen oli laulamista Elämänkaari - lauluista  ja Tuula Järvisen runoista. Siitä varmaan se idea tuli, jota lähdimme sitten kehittelemään. Me valitsimme laulun sijasta pianokappaleita. Haluttiin tehdä omanlainen konsepti. Tuulan runoista on helppo koota eri tilaisuuksiin, vuodenaikoihin tai kirkkovuoteen sopivia teemoja. Runoissa on hengellistä ulottuvuutta. Ne antavat kuulijalle mahdollisuuden ajatella asiat loppuun. Tuulan runoista on aina tullut hyvää palautetta. Niissä on sitä jotain. Meillekin tämä on aika tuore juttu. Vasta viisi vuotta sitten aloimme kehittelemään tätä ideaamme, kertoivat Raija ja Jouni.

Raija Kilpeläinen-Somero kertoi, että jotkut Tuulan runoista ovat lyhyitä, ajatuksen omaisia. Hän esittää ne hitaasti ja ajatellen. Kuulijalle on jätettävä aikaa niiden ajattelemiseen. Minä elän runot ensin itse läpi. Toivon, että mitä minä olen niistä saanut, niin se välittyisi kuulijalle. Runo ja

musiikki tulevat ikään kuin siihen hetkeen. Se on tavoitteemme, että ei ole kiire mihinkään. Runon päätyttyä alkaa musiikki ja päinvastoin. Esitys on yksi ehjä kokonaisuus. Runoissa tulee esille naisten elämää usealta kantilta.

- Kaikki kappaleet on tehty koraalien eli virsien pohjalta, paitsi viimeinen kappale. On pianokappaleita Bachilta ja omia koraalipreludeja, jotka tulevat runoryhmien väliin. Vanhin kappale

on 1600-luvulta. Koraaleissa eli näissä vanhoissa virsissä minua puhuttelevat sanat tai sävel, joskus molemmat. Preludien syntymiseen vaikuttaa se päällimmäinen tunne siitä, mikä minua on siinä puhutellut. Tunne inspiroi. Ne ovat jossakin mielessä tavallaan improvisaatioita, jotka jossain vaiheessa on kirjoitettu ylös. Juuri sen tähden olen valinnut nämä kappaleet, koska ne ovat puhutelleet minua. Toivon, että ne puhuttelisivat myös muita. Ohjelmaan valitut kappaleet ovat hyvin syvällisiä ja sanomapitoisia, kertoi Jouni.

Raija Kilpeläinen-Somero ja Jouni Somero