Elävä Jumala -kansan kestävä tuki ja turva

Ukrainassa on sodan takia hätä, mikä on koskettanut historiamme tähden myös meitä suomalaisia laajasti. Jämsän kirkossa on keskiviikkona 1.11. klo 18.00–20.00 luennot, joissa käsitellään talvi- ja jatkosodan aikaisia tapahtumia Jumalan varjeluksen näkökulmasta.

Luennot pitää Kansan Raamattuseuran kouluttaja, kapteeni evp. Olli Seppänen. Kuopiolainen Seppänen on Ilmavoimissa hävittäjälentäjänä ja ilmataisteluopettajana palvellut opistoupseeri. Tilaisuuden isäntänä toimii kirkkoherra Harri Niemelä.

Illan ohjelma:

• 18.00     Talvisodan syttyminen, sen alkuvaiheet Sallan suunnalla ja Pelkosenniemen taistelu joulukuussa 1939
  • 18.50     Tarjoilua
  • 19.10     Suomen valtionjohdon suhtautuminen juutalaisten luovutuspyyntöihin kesällä ja syksyllä 1942

Historiallisten tosiasioiden ohella luennoilla tulee esille myös hengellinen näkökulma taisteluista selviytymiseen ja Suomen itsenäisyyden säilymiseen.

Luennot ovat herättäneet kiinnostusta jo vuosien ajan eri puolella Suomea. Venäjän ja Ukrainan välinen sota on lisännyt mielenkiintoa niihin edelleen.

Olet sydämellisesti tervetullut osallistumaan!

Järjestäjinä Jämsän seurakunta ja Kansan Raamattuseura.

---

Talvisodan alkuvaiheet Sallan suunnalla ja Pelkosenniemen taistelu: Marraskuun lopussa 1939 Suomi oli historiansa kovimmassa paikassa. Tuolloin alkoi talvisota. Talvisodan tapahtumista on kirjoitettu lukemattomia kirjoja ja artikkeleita, sekä tehty useita elokuvia. Pelkosenniemellä käytiin 16.-18.12.1939 taistelu, jonka merkitys on sotahistoriassa jäänyt liian vähälle huomiolle. Miten olisivat talvisodan tapahtumat Pohjois-Suomessa edenneet, jos Pelkosenniemellä olisi koettu tappio?

Tänä päivänä voi lukea Pelkosenniemen taistelun muistomerkistä sanat ”Tässä auttoi Herra”. Vaikka käytännön työn suorittivat taisteluun osallistuneet miehet – tukijoukoissa olleita naisia unohtamatta – niin Jumalan hyvä käsi oli Suomen yllä. Pelkosenniemen taistelun muistomerkin sanat viestittävät mikä on ollut ja on kansamme kestävin tuki ja turva.

Suomen valtionjohdon suhtautuminen juutalaisten luovutuspyyntöihin kesällä ja syksyllä 1942: Sotiemme aikana Suomi ei luovuttanut ainoatakaan juutalaista kansalaistaan natsien käsiin. Tänne paenneita kuitenkin luovutettiin. Miten asiat tuolloin etenivät? Oliko ratkaisuilla vaikutusta Suomen kohtaloon? Raamatun ilmoituksessa Jumala lupaa siunata niitä, jotka siunaavat hänen armollisia ja totuudellisia, suvereeneja suunnitelmiaan.

KRS:N kouluttaja, kapteeni evp Olli Seppänen
KRS:N kouluttaja, kapteeni evp Olli Seppänen valokuva: Johanna Manner