Muistojen hautausmaa ja Jämsän sankarihautausmaa

Koskentie 30, 42100 Jämsä

Hautausmaa sijaitsee Jämsän pappilan eteläpuolella. Hautausmaa on perustettu 1680-luvulla. Hautausmaata käytettiin lähes 200 vuotta. Alueen täytyttyä, nälkävuosien jälkeen vuonna 1871 alueen käyttö lopetettiin, vain joihinkin sukuhautoihin toimitettiin hautauksia.

Hautausmaalla on jäljellä joitakin vanhoja hautamuistomerkkejä. Alueen yläosassa on aikanaan sijainnut kirkko ja kellotapuli. Hautausmaan alaosaa, jota nykyisin hoidetaan puistoalueena, on aikanaan käytetty nälkävuosien hauta-alueena.

Hautausmaa otettiin uudelleen käyttöön vuonna 1918 sekä vuonna 1939. Alueen keskellä on taiteilija Evert Porilan suunnittelema vuonna 1920 paljastettu harmaasta graniitista veistämä vuoden 1918 sodan valkoisten puolella kaatuneiden muistomerkki, jossa on 9 nimeä. Patsaassa on kuvattuna suojeluskuntalaisen asuun pukeutunut mies, joka on puolipolvistuneessa asennossa. Patsaan ympärille on haudattu talvi- ja jatkosodan 167 sankarivainajaa, joiden nimet ovat kaiverrettuina tyynykiviin. Nykyiset graniittiset tyynykivet on asennettu vuonna 1987. Jämsäläisten lisäksi sankarihautausmaahan siunattiin Viipurin maaseurakunnan, tuomiokirkkokunnan, Kivennavan ja Valkjärven siirtoväkeä ja muitakin kuten mm. entisiä jämsäläisiä. Muutamia kaatuneista on haudattu sukuhautoihin. Sankarihautojen välittömään läheisyyteen on   pystytetty vuonna 1957 Kirsi Liimataisen suunnittelema Karjalaan jääneiden muistomerkki, vuonna 1987 kuvaamataidon opettaja Paavo Keskisen suunnittelema Nälkävuosien muistomerkki, vuonna 1997 ortodoksinen Matkamiehen risti sekä vuonna 2000 kuvanveistäjä Heikki Häiväojan suunnittelema Rauhan ja sovinnon muistomerkki.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköinti Pysäköinti