Hautojen hoito

Haudat on pidettävä hautausmaan arvoa vastaavasti hoidettuina.Haudan hoidosta vastaa hautaoikeuden haltija.
Omaiset voivat luovuttaa haudan hoidon seurakunnalle korvausta vastaan.Tätä varten seurakunnalla on hautainhoitorahasto.

Vuoden 2024 hautainhoitorahaston hinnasto löytyy tästä (linkki avautuu uudessa välilehdessä).

Hoitosopimuksia tehdään vuosittain kunkin vuoden toukokuun loppuun asti.

Yhteystiedot haudanhoitoon liittyvässä asioinnissa:

Toimistopalvelut: 040 8050 000
Sähköpostiosoite:

jamsanseurakunta@evl.fi

Kesäbegoniat seurakunnan hoitoon annetulla haudalla

Haudan hoito-ohjeita

Kevät
Talven jälkeen haudalta poistetaan kanervat, havut ja kynttilöiden jäänteet.
Roskat lajitellaan hautausmaan roska-astioihin. Keväällä tarkastellaan nurmen pinta ja korjataan mahdolliset talvivauriot.
Hiekkahaudalle voidaan lisätä hiekkaa.
Kevätaikaan haudoilla menestyvät esimerkiksi orvokit sekä narsissit.
Kukkapenkin reunalle voi istuttaa myös esim. kevätesikkoa, joka monivuotisena koristaa hautaa vuodesta toiseen.

Kesä
Kesäkukkien istutuksessa ei kannata hätäillä. Perinteisesti kesäkuun 10. päivän jälkeen on jo varsin vähän pelkoa yöhalloista.
Kukkapesä on hyvä tarkistaa ja möyhentää joka kevät mahdollisten puunjuurien osalta lapion piston syvyydeltä.
Tällöin on hyvä lisätä myös uutta multaa joukkoon, kuitenkin niin, että mullan pinta on tasalla ympäröivän maan kanssa kastelun helpottamiseksi. Lannoitteita on hyvä käyttää kunkin valmistajan ohjeiden mukaan. Haudan kukkana voidaan käyttää myös monivuotisia perennoja (esim. kesäpikkusydän ja kuunlilja) ja sipulikukkia. Kukkapenkkiä kastellaan noin kolme kertaa viikossa kuivana aikana. Kukkapenkin hoitoon kuuluvat myös rikkakasvien poisto ja multapinnan möyhennys. Haudan ollessa omaisten hoidossa, hautakiven lähialue tulisi leikata vähintään kahden viikon välein. Seurakunta huolehtii muuten nurmenleikkuusta. Hiekkahauta tulee tarvittaessa siistiä rikkaruohoista ja roskista. On muistettava, että istutukset eivät saa ylittää haudan rajoja ja haitata hautausmaan yleistä hoitamista!

Syksy
Yöhallojen vietyä kukat ne poistetaan ja mullan pinta möyhennetään. Hauta-alueen pinta siistitään. Kukkapenkkiin voi istuttaa esimerkiksi kanervia ja reunustaa istutus havuilla.

Hautaustoimen päällikkö
Hautauspalvelut