Distance -
levynjulkistamiskonsertti
Jämsän kirkossa su 22.1.203klo 18

Marko Kupari, urut.

Vapaa pääsy, ohjelma 10€.

Tässä levynjulkistamiskonsertissa kuulaan pohjoismaista urkumusiikkia.

Marko kertoo itse:

Tämän levyn syntytarina on sangen monivaiheinen. Koko prosessi alkoi oikeastaan jo vuoden 2016 syyskuussa, kun minua pyydettiin soittamaan Mäntän Urkuviikkojen päätöskonsertti Mäntän kirkossa elokuussa 2017. Tuo vuosi 2017 oli Suomen itsenäisyyden 100-vuotisjuhlavuosi, ja se näkyi luonnollisesti konserttini ohjelmiston laadinnan yhteydessä. Yksinkertaisin ratkaisu olisi ollut tehdä ohjelmisto puhtaasti kotimaisten säveltäjien tuotantoon nojaten, mutta ajattelin kuitenkin ottaa toisenlaisen näkökulman aiheeseen. Päädyin aika pian siihen tulokseen, että rakennan ohjelman, jonka otsikkona olisi “Skandinaavista urkumusiikkia Suomen itsenäisyyden alkuajoilta”.

Ohjelmiston laadinta sai kuitenkin uuden käänteen siinä vaiheessa, kun kerroin tästä tulevasta konserttiprojektista ystävälleni, säveltäjä-kitaristi Kai Niemiselle. Keskustellessamme aiheesta Nieminen sanoi, että voisi säveltää urkuteoksen tuota kyseistä konserttia varten. Asiaa ei luonnollisestikaan tarvinnut miettiä sen pidempään, ja saman tapaamisen aikana oli jo sovittu, että tämän uuden urkuteoksen kantaesitys olisi tuolloin Mäntän Urkuviikkojen päätöskonsertissa 20. elokuuta 2017. Tämä urkuteos (Pre-Inter-Post)  on siis ikään kuin tämän levyn nimikkoteos.

Konsertin ohjelmaa harjoitellessa  mielessäni alkoi kyteä ajatus tämän Kai Niemisen uuden sävellyksen levyttämisestä. Niemisen kolme edellistä urkuteosta ovat levylläni Laudatio Trinitatis (Pilfink Records JJVCD 151). Asiasta keskusteltiin Kai Niemisen ja Pilfink Recordsin edustajan Jarmo Kähkösen kanssa, ja suunnitelma uudesta levystä oli pian valmis.

Levyn ohjelmiston runkona on tuo elokuun 2017 konsertti. Alkuperäisessä konserttiohjelmassa  mukana oli säveltäjiä Suomesta, Ruotsista ja Tanskasta. Levylle tuosta ohjelmasta tulivat mukaan Nielsenin, Fryklöfin ja luonnollisesti Niemisen teokset. Uusina niminä mukaan tulivat Fartein Valen ja Jón Nordal, ja näin saatiin mukaan teos jokaisesta pohjoismaasta.

Aika pian kävi selväksi, että levytys tapahtuisi juuri Jämsän kirkon uruilla. Kai Nieminen on säveltänyt edelliset kolme urkuteostaan juuri Jämsän kirkon urkuja ajatellen, ja hän esitti toiveen, että tämä uusinkin teos (Pre-Inter-Post) levytettäisiin  tällä samalla soittimella.

Konsertin striimilinkki löytyy tästä (linkki avautuu uudessa välilehdessä).

Distance-levyn kansikuva