Loppiaiskonsertti "Telemann -Bach"

Jämsän Miekkainpetäjän kappelissa pidetään loppiaiskonsertti 6.1.2023 klo 18.

Esiintymässä:
* Katariina Poikela-Ylönen, mezzosopraano
* Sirpa Berg, oboe
* Marko Kupari, urut

Konserttiin on vapaa pääsy, ohjelma 10€.
Tervetuloa!

Vilkasta ja värikästä barokkimusiikkia loppiaiskonsertissa Jämsässä

Kantaatti (it. cantata) on musiikin teosmuoto, jonka merkitys on vapaasti suomennettuna “lauluteos”. Erityisen tyypillisiä kantaatit, sekä hengelliset että maalliset, ovat barokin aikana sävelletyssä musiikissa. Saksalaisen G. P. Telemannin kantaattikokoelma Harmonischer Gottesdienst (suom. Harmoninen jumalanpalvelus) on sävelletty kirkkovuoden sunnuntaitekstien teemoihin. Telemannin musiikissa korostuu sävykäs sävelmaalailu, joka yhdistyy taiturilliseen, monipuoliseen rytmiikkaan. Laulu ja oboe vuorottelevat solistisissa rooleissa ja musiikin kulkua johtaa urkujen bassolinja: melodioissa on tenhoa ja polveilevaa svengiä, joka tulee tehokkaasti esiin pienen kokoonpanon musisoinnissa. Loppiaiskonsertissa Miekkainpetäjän kappelissa kuullaan uudenvuodenpäivän ja loppiaispäivän kantaatit ja ohjelmassa on lisäksi J. S. Bachin urkumusiikkia.

Katariina Poikela on kainuulaissyntynyt laulaja, jonka ääni soi parhaimmillaan matalan mezzosopraanon ja alton ohjelmistossa. Hän on valmistunut Jyväskylän ammattikorkeakoulusta muusikoksi ja laulunopettajaksi ja viimeistelee tällä hetkellä opintojaan oopperan maisteriohjelmassa Göteborgin musiikkiyliopistossa (Academy of Music and Drama).

“Barokkimusiikissa minua kiehtoo erityisesti se, kuinka siinä yhdistyvät koskettava tunteellisuus, looginen älyllisyys, kauneus ja riehakkuus hyvin kokonaisvaltaisella tavalla. Siinä on sekä luovaa ja heittäytyvää pelimannifiilistä että syvää sydämellisyyttä. Jotta nämä sävyt toteutuvat ja kuulija pääsee osaksi kokemusta, esittäjiltä vaaditaan tarkkuutta ja pitkäjänteisen teknisen harjoittelun kautta rakennettua taitoa.”

Barokin lisäksi Katariinan erityinen mielenkiinto kohdistuu romantiikan ajan laulumusiikkiin. Hän esiintyy mielellään myös yksityistilaisuuksissa. Kotisivut: www.katariinapoikela.fi

Sirpa Berg on oboisti, joka liikkuu sujuvasti musiikin eri tyylilajista toiseen, klassisesta lattareihin ja nykymusiikista 1600-luvun musiikkiin. Hän soittaa useissa eri yhtyeissä ja on kiinnostunut uusista musiikillisista haasteista sekä uusista säveltäjistä ja sävellyksistä. Berg on Soiva Keski-Suomi -konserttisarjan taiteellinen johtaja. Hän sai Keski-Suomen muusikoiden tunnustuspalkinnon vuonna 2016 pitkäjänteisestä ja monipuolisesta urastaan muusikkona ja konserttien järjestäjänä. Kotisivut: www.sirpaberg.net

Marko Kupari on syntynyt Kaustisella ja opiskeli urkujensoittoa Sibelius-Akatemiassa Helsingissä Markku Heikinheimon johdolla. Musiikin maisterin tutkinnon Kupari suoritti vuonna 2001 ja urkujensoiton A-tutkinnon keväällä 2002. Solistisen konsertoinnin lisäksi Kupari on toiminut myös kamarimuusikkona yhdessä laulajien, instrumentalistien ja kuorojen kanssa. Hän toimii tällä hetkellä Jämsän seurakunnan kanttorina. Häneltä on ilmestynyt suomalaista urkumusiikkia sisältävä äänite Laudatio Trinitatis (Pilfink records JJVCD-151) vuonna 2015. Tammikuussa 2022 julkaistava levy Distances sisältää urkumusiikkia pohjoismaisilta säveltäjiltä, mm. jyväskyläläisen säveltajän Kai Niemisen laajamuotoisen urkuteoksen. Levyn tuottaja on Jarmo Kähkönen/Pilfink Records.