Nuoret rannalla

Jeesus sanoo:
”Kastakaa heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen ja opettakaa heitä
noudattamaan kaikkea, mitä minä olen käskenyt teidän noudattaa.
Ja katso, minä olen teidän kanssanne kaikki päivät maailman loppuun asti.”

(Matt. 28: 19-20)

Tervetuloa rippikouluun!

Rippikoulussa opiskellaan kristinuskon perusteita. Siellä saamme tietää lisää uskosta, johon meidät on kastettu.
Saamme myös eväitä oman uskonelämämme hoitamiseen. Rippikoulussa käsiteltäviä aiheita ovat mm: Kuka Jeesus on?
Mitä voimme tietää hänestä? Minkälainen kirja on Raamattu? Mikä on minun paikkani maailmassa?
Suurin osa käy rippikoulunsa 15-vuotiaana, mutta sen voi käydä myös yksityisenä aikuisiällä Linkki avautuu uudessa välilehdessä tai armeijassa.
Rippikoulu kestää 80 tuntia ja se sisältää seurakunnan toimintaan tutustumista sekä pääjakson (leiri tai päiväkoulu),
joka on noin viikon mittainen.

Rippikouluryhmät
Vuonna 2023-24  seurakunta järjestää seitsemän rippikoululeiriä (näistä yksi Viron Saarenmaalla)
sekä päivärippikoulun ja pienryhmärippikoulun.
Jokaiseen ryhmään kuuluu ennen leiriä olevia opetuskertoja ja seurakuntaan tutustumiskäyntejä.

Eri vaihtoehdot rippikouluryhmistämme löydät välilehdeltä "rippikouluryhmät ja tärkeät päivämäärät"

Rippikouluinfot pidetään Jämsän yläkouluilla ja ilmoittautuminen internetissä on klo 9.00 23.9.-1.10.2023 klo 24.00
Aloitustapahtuma "Silmät ristissä" on Paunun koulussa lauantaina 28.10.2023 klo 16 alkaen.

Pienryhmärippikoulu
Erityistä tukea tarvitseville (kehitysvammaisille ja autismikirjon nuorille) järjestetään tarpeen mukaan
Keski-Suomen seurakuntien yhteinen pienryhmärippikoulu.
Seuraava pienryhmärippikoulu järjestetään Jämsässä vuonna 2023-24.

Vanhemmat voivat ottaa yhteyttä oman seurakunnan rippikoulutyöstä vastaavaan pappiin tai soittaa
Keski-Suomen seurakuntien yhteisen kehitysvammaistyön papille Maarit Nuopposelle p. 045 657 5715 (maarit.nuopponen@evl.fi).

Konfirmaatio
Rippikouluaika huipentuu konfirmaatioon. Siinä nuoresta tulee täysivaltainen seurakunnan jäsen.
Konfirmaatio antaa oikeuden kummin tehtävään ja osallistua itsenäisesti ehtoolliselle sekä olla täysi-ikäisenä ehdokkaana seurakuntavaaleissa.
Rippikoululaisilta kysyttäessä tärkeimpänä oikeutena on pidetty kirkkohäitä. Konfirmaatio on uskon vahvistamista. Siinä seurakunta rukoilee nuoren puolesta, jotta hänen uskonsa vahvistuisi ja hän voisi rohkeasti tunnustaa uskonsa ja elää kristittynä.

Jämsäläinen rippikoulu
Rippikoulujen toteutuksiin liittyviin kysymyksiin vastaa laajasti 'Rippikoulutyön paikallissuunnitelma'. Kannattaa tutustua! Rippikoulutyön paikallissuunnitelmaan pääset tästä.

Jos mielessäsi on edelleen kysyttävää, voit ottaa yhteyttä rippikoulupappiin:
Ari Mäkelä, p. 040 8050001, ari.j.makela@evl.fi

Alba ja tennarit

Seurakuntapastori, Kasvatuksen toimialateologi

Rippikoulu on puolen vuoden mittainen tutustuminen seurakuntaan ja kristilliseen uskoon. Usein rippikoulu käydään sinä vuonna, kun nuori täyttää 15 vuotta. Rippikoulun voi käydä myös aikuisena.

Rippikoulu edeltää rippijuhlia