Kirkkomuseo

Arvokas kirkollinen esineistö, lähinnä varhaisemmista Jämsän kirkkorakennuksista säilyneet ja lahjoituksina saadut esineet, synnytti aikanaan ajatuksen omasta kirkkomuseosta.
Vuoden 1925 tulipalossa enemmistö museoesineistä saatiin pelastetuksi. Nykyisen kirkon valmistuttua v. 1929 museo sijoitettiin sakastin yläpuoliseen huoneeseen.
Museon yksi arvokkaimmista esineistä on Neitsyt Marian alttarikaappi. Tamminen, saksalaisena käsityönä 1400-luvulla tehty kaunis kaappi joka esittää neitsyt Mariaa ja Jeesus-lasta. Ovien sisäpuolelle on maalattu neljä naispyhimystä, (Barbara, Margareta, Kataiina ja Dorotea). Neitsyet on kuvattu keskiaikaisten ylhäisönaisten puvuissa kruunut päässä. Oven ulkopuolelle on maalattu Marian ilmestys. Alttarikaappi konservoitiin Heinäveden Valamon konservointilaitoksella v. 2000.

Jämsän kirkkomuseo