Kesätöihin hautausmaille ja viheralueille

Jämsän seurakunnan hautaustoimi huolehtii kahdeksan hautausmaan sekä useiden kiinteistöjen viheralueista. Työskentelyalueina ovat Jämsän kirkonmäki (sisältäen myös Särkisaaren leirikeskuksen ja Kelhän viheralueet), Miekkainpetäjä, Jämsänkoski ja Koskenpää sekä Kuoreveden alue. Suurimpana työnä on huolehtia yksityisten, seurakunnan hoitoon annettujen hautainhoitorahaston alaisten hautojen hoidosta.

Jämsän seurakunnan hautaustoimi palkkaa vuosittain noin 24 kausi- ja kesätyöntekijää. Hakijan tulee olla 18 vuotta täyttänyt työsuhteen alkaessa. Työt alkavat toukokuun alussa ja päättyvät lokakuun lopussa. Työsuhteiden pituus on 1 – 6 kk. Keskellä kesää, kesä-heinäkuussa on suurin työntekijämäärä.

Kesätyöhaku kesälle 2024 on päättynyt. Valituille on ilmoitettu valinnasta maaliskuun aikana.

Osa hakijoista kutsutaan helmi-maaliskuun aikana järjestettäviin haastatteluihin. Työtehtäviä hautausmailla ovat: nurmenleikkuut, istutukset ja istutusalueiden hoito, sopimushautojen hoito sekä muut hautausmailla ja puistoissa esiintyvät työt. Valituilta edellytetään ahkeruutta ja omatoimisuutta sekä täsmällistä, positiivista ja reipasta asennetta. Eduksi katsotaan kokemus koneiden käytöstä, työhön soveltuva koulutus tai aiempi työkokemus alalta. Tehtävissä edellytetään kykyä suoriutua fyysisesti vaativasta ulkotyöstä. Kuoreveden alueella työtehtäviin kuuluu kesä-heinäkuulla myös kirkon esittelyä.

Työaika hautausmaalla

Työaika maanantaista perjantaihin on klo 7.00-15.09. Ruokatauon pituus on puoli tuntia klo 11-11.30.

Yleistä

Hautausmaalle töihin tulevan on muistettava hautausmaan toimintaympäristön erityisluonne, jonka vuoksi työntekijän käytöksen ja ulkoisen olemuksen tulee olla kunnioittavaa. Helteelläkin tulee pitää yllään vähintään shortsit ja t-paita, miehetkään eivät voi olla ilman paitaa.

Työhön kuuluu myös hautausmailla kävijöiden kuuntelu muissakin kuin vain suoraan työhön liittyvissä asioissa. Omaisten kysymyksiin etsitään vastaukset joko kokeneilta työkavereilta tai opastamalla omainen esimiehen luo.

Palkka

Hautausmailla noudatetaan Kirkon yleistä virka- ja työehtosopimusta. Palkkaus on tehtäväkohtainen ja se määräytyy tehtävän vaativuuden sekä sen mukaan, mitä on sanottu työehtosopimuksessa nuorten kausityöntekijöiden palkkauksesta.

Kuva Miekkainpetäjän hautausmaalta
Miekkainpetäjän hautausmaa