Koskenpään hautausmaa

Petäjävedentie 5, 42440 Koskenpää

Hautausmaa ja kirkko vihittiin käyttöön samanaikaisesti käyttöön vuonna 1902. Hautausmaa sijaitsee noin 100 m. päässä kirkosta, sen alapuolella, Petäjävedelle menevän tien toisella puolella.

Hautausmaalla on talvi- jatkosodassa kaatuneiden sankarihautausmaa. Sankarihaudoilla on yksittäiset tyynykivet (45 kpl) sekä yhteinen diplomiarkkitehti Laila Niemiojan suunnittelema sankaripatsas. Muutamia sankarivainajia on haudattu muualle hautausmaalle sukuhautoihin. Leila Niemioja on tehnyt myös alueen sankarihauta-alueen kunnostussuunnitelman vuonna 1950. Sankaripatsaaseen on vuonna 1977 lisätty kuvanveistäjä Pentti Papinahon suunnittelema reliefi.

Hautausmaalla ovat myös 1918 Vapaussodan valkoisten sekä punaisten puolella kaatuneiden muistomerkit. Kirkon ja hautausmaan läheisyydessä on vuonna 1966 paljastettu Karjalaan jääneiden muistomerkki sekä 1989 pystytetty muistomerkki esivanhempien työlle.

Hautausmaalle on rakennettu ruumiskellari 1960-luvulla. Hautausmaalla on arkkuhauta- sekä uurnaosastoja.

Esteetön kulku Esteetön kulku
Pysäköinti Pysäköinti